Cum am adus o școală pe ”Tărâmul Tehnologiei”

Timp de citire: 7 minute

Un început de… poveste

Mi-aș dori să sune ca o poveste! Și da, cred că este o poveste frumoasă despre cum poți să transferi comunicarea întregii școli în online și cât de provocator este! Sau poate că este o altfel de poveste, despre cum poți face lucrurile pe „Tărâmul Tehnologiei”, alături de Feți Frumoși și Ilene Cosânzene în luptă cu TIMPUL și DISTANȚA!

”Ingrediente”: resurse puține (aici pot să pun și lipsa unui informatician în școală), părinți care vor ca cei mici să aibă acces la noile instrumente, colegi cu dorință de implicare și deschidere, copii încântați de ideea de a lucra de acasă și de a face lucrurile altfel.

Nu am avut o strategie construită din timp pentru că nu am avut TIMP! Fiecare pas s-a conturat din mers ca o nevoie de a adapta noul sistem implementat la situații care au apărut pe parcurs, la noi provocări!

Și-acum să vedem, pas cu pas, cum a început totul și unde am ajuns:

Pasul 1. Cum am învățat să folosim resursele

Încă din prima zi am deschis un Classroom pentru colaborare profesori și am rugat ca toți colegii din școală să se înregistreze ca studenți. Asta pentru a face cunoștință cu aplicația, a avea o zonă de comunicare pentru noi, a învăța lucrul efectiv pe platformă și de a aplica din rolul de student pentru a descoperi cum pot lucra elevii.

Materialele organizate în dosare, pe zone de interes (Administrare, Anunțuri, Autodidact, Resurse pentru clasă, Pentru NOI, Concursuri etc.) au devenit bază pentru un exercițiu extraordinar în care s-au antrenat toți colegii de la discipline diverse, unii pentru că au simțit că trebuie, alții de curiozitate, iar alții din dorința clară de a descoperi noul instrument. Motto-ul pentru această perioadă a fost ”suntem profesori, trebuie să avem ce să-i învățăm pe copii. Se pare că a funcționat!

Pasul 2. Copiii intră în clasele online

Au urmat aplicații alături de copii și deschiderea unor Classroom-uri de probă, să se poată familiariza și copiii cu platforma și să nu pierdem timp, pentru că elevii erau deja acasă, iar noi ne doream să le oferim alternative pentru a sta cât mai mult timp în casă. Colegii au început prin a posta materiale interesante pentru activități distractive ce se pot realiza acasă alături de familie. A fost un alt pas în învățare pentru noi toți.

În timp ce lucram cu toții la motivarea copiilor și la menținerea legăturii cu familiile, am înaintat cu demersurile pentru obținerea licenței G Suite, prin achiziționarea unui domeniu, corespondența cu Google, administrarea consolei, deschiderea conturilor de user pentru elevi și profesori, emiterea adreselor de email, transmiterea adreselor, realizarea de tutoriale PDF pentru explicații detaliate de acces pentru profesori, corespondență 1 la 1 pe instruire și multe alte acțiuni de acest tip care au avut un rezultat extraordinar: am obținut licența. Cel mai frumos ”dar” pe care l-am primit la finele unei perioade extrem de aglomerate. Ne-a reușit!

Pasul 3. Am primit licențele și au apărut primele probleme

Deschiderea Classroom-urilor! Fiecare coleg diriginte de la preșcolar, primar și gimnaziu a deschis din contul cu licență un Classroom unde a invitat profesorii să se alăture în predare, iar elevii să acceseze noua platformă. Foarte simplu aparent, dar comunicarea a avut provocări maxime, pentru că mulți nu știu să folosească telefonul sau computerul la acest nou nivel. Își doreau să intre în classroom-ul dedicat, dar trebuiau să învețe cum.

Ok, de data aceasta a fost o învățare de grup, profesor-elev-părinte. Colegii mi-au povestit că erau părinți cu care au avut corespondență de îndrumare, pas cu pas, alții plângeau în telefon că nu reușesc, dar își doresc foarte mult să aplice… deci o presiune pentru toți! Reușită maximă, însă! În termen de două săptămâni de la suspendarea cursurilor am avut conturi cu licență deschise pentru toată școala și structuri pentru toate nivelurile, zone de colaborare sigure pentru fiecare elev și profesori.

Noi, profesorii, am discutat în videoconferințe, în grupuri colaborative pe diverse canale de comunicare despre avantajele pe care le oferă comunicarea pe noua platformă, dar și care sunt limitele identificate, totul pentru o mai bună implementare a sistemului creat. Așa a apărut  ”Întâlnirea de joi seara”, un atelier ZOOM care a intrat deja în agenda săptămânală a profilor.

Tot acum am deschis ochii asupra ”întrecerii din online”, unde am identificat puncte de presiune pentru părinți, copii, chiar și pentru noi.

Sesiuni interminabile de predare clasică au apărut pe filmulețe în online, imagini cu „acum citește A…, continuă D…”.  Am rugat colegii care au copii la diverse școli să povestească profilor cum se simt ei, în calitate de părinți, și copiii lor în această perioadă. A fost un exemplu bun despre cum ar trebuie să folosim resursele și cum să nu facem.

Am decis să limităm durata videoconferințelor online și am început să folosim diverse resurse atractive pentru copii (ex. Kahoot).

Pasul 4. Cum am învățat să ne gestionăm timpul 

Acest pas s-a conturat din mers. Fiind la sfârșitul a două săptămâni de comunicarea intensă pe diferite canale de comunicare cu copiii, părinții, colegii, am obosit cu toții și ni s-a părut că telemunca nu este tocmai ușoară! În această perioadă am lucrat mai mult timp decât într-o zi de școală obișnuită.

În paralel cu deschiderea comunicării, noi toți a trebuit să adunăm resurse, să le selectăm, să aplicăm la diverse webinarii, cursuri online, formări, să citim articole de specialitate, să comparăm alte experiențe de activități online. Wow! O multitudine de resurse oferite cu mare generozitate pe toate canalele de comunicare! La un moment dat a intervenit saturația. Prea mult, prea repede și totuși, un lucru bun pentru fiecare în parte, pentru că am început să fim mai selectivi, să alegem ce este potrivit și să creăm!

În această etapă a apărut nevoia de a organiza timpul de comunicare online cu fiecare dintre părțile implicate. În videoconferințele cu profesorii fiecărui nivel, preșcolar, primar, gimnazial, ne-am hotărât că trebuie să ne facem timp pentru învățarea individuală, fie că suntem profesori sau elevi și ar fi bine să gestionăm timpul pentru comunicarea online.

Avem nevoie de respectarea orelor stabilite de comunicare cu elevii, colegii, părinții, în paralel cu efortul de a reuși să concentrăm comunicarea într-un singur flux, într-un  interval agreat de noi toți. Mai multe fluxuri de comunicare pot devenit extrem de obositoare. Am realizat un document numit „Rutină de lucru” care cuprinde tipuri de activități, durate aproximative de lucru, interval orar, pentru fiecare nivel de studiu.

Activițăți pentru elevi:

  • activități online (videoconferințe, Classroom, email, WhatsApp)
  • activități individuale (teme, studiu individual)
  • corespondență (Classroom, email)

Pentru profesori am stabilit că avem nevoie de o videoconferință săptămânală pentru a lua pulsul evenimentelor și a regla comunicarea, iar corespondența noastră zilnică, reprezentând email, Classroom-profesori, WhatsApp, în afara urgențelor, am fost de acord să o desfășurăm numai într-un interval orar din zi, același pentru toți.

Noua regulă de comunicare a fost transmisă pe toate compartimentele din școală și dintr-o dată am câștigat un lucru foarte important. Am câștigat timp. Momente mai bune de concentrare, lucrările planificate realizate, lucrul fără întreruperi, oră de masă, oră de pauză, timp pentru familie! Foarte important lucru, pentru că în ultimele două săptămâni și jumătate de când am început deschiderea demersurilor de transfer în on-line, am obosit mai mult ca niciodată. Acum am identificat factorii de presiune și am început să lucrăm la detensionare.

Rutina de lucru, a fost transmisă copiilor și părinților prin postarea pe Classroom. Am insistat să nu fie numită orar pentru că orarul impune deja un stil mult mai riguros de lucru, iar noi ne dorim acum să-i atragem în comunicarea on-line și nu să-i obosim, sau să ni-i îndepărtăm.

Învățăm și noi alături de ei. Poate pentru noi este mai mare provocarea. Ca profesori, trebuie să ne familiarizăm cu diverse instrumente, trebuie să selectăm ce este mai potrivit pentru fiecare clasă, pentru fiecare copil, dar mai ales să identificăm cum ajunge informația la copilul care nu s-a putut înscrie în Classroom. Școala noastră este un caz fericit pentru că foarte puțini au rămas în afara platformei, dar a  trebuit să avem grijă și de ei. Aici au fost păstrate fluxuri de comunicare telefonice.

Pasul 5. Cum ne perfecționăm comunicarea

Am trecut la un alt nivel și am început să perfecționăm cel mai important instrument pe care-l folosim în diverse feluri: comunicarea.

E foarte important de știut că de multe ori, pe forumuri, în videoconferințe, nu sunt numai copiii, sunt și părinții lor, de aceea trebuie creată o comunicare adaptată. În întâlnirile noastre am convenit că a învăța să schimbăm informații cu elevii pe forumurile dedicate claselor este foarte important și trebuie să devină un obiectiv la care pot lucra unitar toți profesorii. Așadar, îndreptăm comunicarea spre fiecare elev oferindu-le informații suplimentare, răspundem la timp întrebărilor copiilor, răspunsurile sunt personalizate, arată deschidere și disponibilitate pentru sprijin și mai ales insistăm pe respectarea regulilor de scriere corectă.

Cu toții știm că, în mediul virtual, limba română scrisă are mult de suferit, așa că lucrăm la aducerea diacriticelor în cuvinte, repunerea cratimei și a inițialelor la locurile lor, folosirea unui singur semn de exclamare la finalul enunțurilor și, mai ales, la transmiterea unor mesaje complete atunci când comunicăm. Toate acestea au fost elemente pe care le-am identificat în comunicările profesori-copii, în scurta perioadă a noilor experiențe online.

Am convenit că acum este momentul în care putem corecta mesajul scris al copiilor pentru ca mai târziu, când vom primi un SMS de la vreun copil, să nu ne mai supărăm că nu știu să scrie! Noi suntem cei ce dirijăm învățarea, iar modelul de comunicare pe care îl oferim este cel care provoacă mai repede învățarea!

Aici am ajuns! Nu știu ce pas va urma! Probabil descoperirea resurselor pe care le oferă platforma de colaborare! O selecție și creare de resurse? Mai mult feedback de la copii?

Ar trebui să ne dăm răgaz și să aplicăm în continuare ca să experimentăm fiecare și să descoperim. Tot învățare se numește!

Important este că ne dorim să învățăm cu toții, pentru că este un nou început!

Pentru această experiență, mulțumesc domnului profesor universitar dr. Bogdan Logofătu, de la Universitatea din București, care mi-a oferit cele mai interesante și utile instrumente potrivite acestor vremuri și mi-a deschis orizontul prin pledoariile pentru on-line. Le mulțumesc colegilor din școală care au primit cu deschidere noua provocare, Alinei și lui Edi care au sprijinit demersurile în partea de început a administrării. Pentru că am reușit toți, MULȚUMIRI!

Notă: La partea de IT nu avem persoana de ajutor pentru că nu avem informatician la școală. Totul s-a realizat prin efortul nostru cumulat, adică, fiecare coleg a deschis Classroom-ul, soțul colegei care este secretară m-a ajutat să achiziționez domeniul și să încep administrarea, apoi tot ce a ținut de administrare efectivă cu adrese de email, corespondență și formare profi sunt activitățile pe care le-am făcut eu…în intervalul a două săptămâni. Am terminat cu cearcăne la ochi, dar am terminat! 

Valentina Ștefan, director Școala Gimnazială comuna Săpoca

Edu Networks Buzău

Toate articolele

Noutăți

Înscrie-te la newsletter

Fii la curent cu informații din educație și următoarele evenimente EDU Networks.