Pilonul de COMUNITĂȚI DE PRACTICĂ


OBIECTIV

Dezvoltarea competențelor de lideri ale profesorilor pentru a putea deveni ambasadori ai comunității de învățare și practică și crearea unor  comunități de practică de învățare la nivel de școală, de cluster și între clustere.


DESCRIERE

Comunitățile de învățare și practică au trei elemente importante: domeniul comun de interes al practicienilor care formează comunitatea, comunitatea formată din membri și interacțiunile între ei.  Comunitatea este un loc și un spațiu în care ne întâlnim, învățăm și practicăm ceea ce învățăm, împărtășim resurse și ne conectăm, reflectăm asupra experienței, ne sprijinim reciproc și aprofundăm achizițiile dobândite în alte procese de învățare.

Profilul profesorului lider

Începe schimbarea cu sine:

  • se cunoaște, practică autoreflecția

  • se autoreglează (își gestionează emoțiile și stresul)

  • acționează conform unui mindset de creștere, învață și se dezvoltă

Construiește alianțe și dezvoltă o cultură a colaborării în școala sa:

  • dezvoltă relații constructive cu adulții (părinți și colegi)
  • dezvoltă cultura feedback-ului, a reflecției și a împărtășirii de resurse și de modele de bună practică
  • crează contexte de conectare și de învăț

Punem accent pe:

  • Crearea unor concepte de învățare, ancorate în realitate și centrate pe învățarea prin reflecție, metacogniție și metapredare, folosind predarea transdisciplinară.
  • Utilizarea unor platforme digitale care să motiveze elevii și profesorii, cu scopul de a deveni agenți deplini ai propriei lor învățări.
  • Învățarea colaborativă și practicarea noțiunilor esențiale în cadrul unor comunități de învățare centrate pe termen lung.
  • Investirea elevilor și profesorilor cu responsabilitate asupra propriei învățări, pe termen lung.


INTERVENȚII

Teaching as leadership – Teach for Romania

  • Tematicile abordate de către comunitatea de învățare și practică vor fi alese împreună cu membrii acesteia.

  •  Fiecare comunitate va avea 2 facilitatori (aceștia sunt cei care care inițiază și coordonează procesul, ei facilitează primele întâlniri comunitare, încurajează ceilalți membri ai comunității să exerseze rolul de facilitator al întâlnirilor, realizează calendarul întâlnirilor împreună cu membrii comunității și se asigură că acesta este respectat, etc.)

  •  Prezența și implicarea în comunitatea de învățare și practică este un indicator al modului în care comunitatea este conturată, modul în care aceasta răspunde unor nevoi reale și modul în care principiile și valorile sunt respectate.

  • Valorile care ghidează comunitatea sunt: asumare, cooperare, colaborare, adaptare, empatie, eficiență, muncă în echipă, ascultare activă, acceptare și respectul pentru diversitate, onestitate.

  • Se încurajează feedback-ul constructiv.


PARCURS EDUCAȚIONAL


DURATA

Proiectul pilot se desfășoară în clusterul Bacău în perioada ianuarie - iunie 2021. În perioada septembrie 2021 - iunie 2022 se va desfășura în celelalte 8 clustere.

Noutăți

Înscrie-te la newsletter

Fii la curent cu informații din educație și următoarele evenimente EDU Networks.