Partener Edu Networks | Fundația Noi Orizonturi: ”Nu ne-am simțit niciodată mai determinați să rezistăm”

Timp de citire: 3 minute

Continuăm seria de materiale dedicate organizațiilor partenere din programul Edu Networks cu o discuție cu Anca Gaidoș, Director Operațional la Fundația Noi Orizonturi.

Anca ne-a spus cum a decis FNO să se implice în proiect, care sunt intervențiile pe care organizația le are în cadrul Edu Networks, dar și cum se vede viitorul educației românești în contextul demarării acestui program.

Cum ați decis să vă implicați în proiectul Edu Networks?

Ne-am alăturat inițiativei de transformare a școlii românești înainte ca aceasta să poarte un nume. Fundația Noi Orizonturi lucrează de aproape 20 de ani cu profesori, școli din toată România pentru a susține eforturile lor de ajustare a abordărilor pedagogice la provocările și nevoile de învățare din secolul XXI. Știam că suntem câteva organizații în România care ne străduim de mulți ani de zile, pe diverse paliere, abordând diverse teme sau categorii de cadre didactice, unele dintre ele ne mai intersectam într-o școală și întrebarea ”cum ar fi dacă ne-am uni eforturile, dacă ne-am intersecta planificat într-o anumită școală?” a venit organic. Ne implicăm în Edu Networks pentru că România are o problemă foarte serioasă în ceea ce privește educația, acea educație de care are nevoie societatea de azi și de mâine pentru a face România o țară competitivă economic și cu o comunitate preocupată, atentă și proactivă la nevoile celor vulnerabili. Iar rezolvarea acestei probleme nu ține doar de Noi Orizonturi sau de un minister sau de un director sau profesor de școală. E un efort comun și credem că șansele de reușită sunt mai mari dacă începem cât mai mulți să tragem la aceeași căruță.

Ce fel de intervenții are Fundația Noi Orizonturi în clusterele Edu Networks?

Intervențiile FNO sunt subsumate a două dintre cele trei direcții majore ale Edu Networks – zona de învățare relevantă și cea de dezvoltare a comunității școlare. Am început cu susținerea pregătirilor profesorilor și școlilor să deschidă cluburi de implicare în comunitate – IMPACT – pentru că acest program combină cu succes practici pedagogice de învățare pe bază de proiecte, dar și apropierea școlii de comunitate, pentru că în cluburile IMPACT, elevii atrag resurse din comunitate, dar și răspund la nevoile ei. De asemenea, ne-am asumat facilitarea a două dintre cele 10 clustere și suntem bucuroși că procesul de construcție a planurilor de dezvoltare a școlilor este unul profund inspirat din experiența noastră de facilitare a Școlilor Comunitare. Continuăm cu intervenții de tip facilitare pentru creșterea capacității colectivelor școlare de a gestiona controverse, dezvoltarea contextelor de învățare bazate pe siguranță și atașament, organizarea și derularea programului Școala Altfel, pentru a dezvolta competențe pentru secolul XXI pentru elevi și pentru a exersa practici pedagogice inovative pentru cadre didactice. 

Care sunt concluziile după primele intervenții?

Experiențele sunt extrem de încurajatoare: profesori, directori sunt entuziaști și s-au îmbarcat ca și noi în efort pe termen lung. Nu se dau în spate la nimic. Pentru prima dată cadrele didactice din școli participă la aceleași intervenții (cursuri, ateliere) și astfel directorul poate constitui mai ușor comunitate de învățare la nivel de ciclu de învățământ și la nivel de școală. Chiar și comunitatea directorilor din cluster a devenit o comunitate de învățare. Cluburile IMPACT sunt îmbrățișate ca fiind ale școlii și nu numai ale unor profesori doritori de o altă aventură de învățare și asta se vede în ușurința cu care se găsesc soluții la probleme de organizare a orarului sau spațiului de întâlnire. Se simte peste tot dorința de a face eforturi suplimentare și bucuria de a fi parte dintr-o comunitate așa mare precum Edu Newtorks.  

Credeți că Edu Networks va reuși să contribuie semnificativ la îmbunătățirea educației din România?

Da, cu siguranță.  Nu ne-am simțit niciodată mai determinați să rezistăm pe termen lung (pentru că nu va fi o îmbunătățire peste noapte, nu o să vedem rezultate serioase în învățarea elevilor decât peste 2-3 ani). Ne sprijinim și ne încurajăm unii pe alții – profesorii pe directori, directorii pe profesori, pe noi, organizațiile din EduNetworks, iar noi ne luăm energia și încrederea din micile victorii pe care le obțin ei, la școală, la clasă.

Toate articolele

Noutăți

Înscrie-te la newsletter

Fii la curent cu informații din educație și următoarele evenimente EDU Networks.