Organizarea celor mai importante examene în pandemie: ”Am fost foarte atenți la nevoile elevilor”

Timp de citire: 3 minute

Organizarea Evaluării Naționale și a Bacalaureatului în vara acestui an a reprezentat o provocare uriașă pentru toți cei implicați. Una pe care au depășit-o cu brio, copiii putând susține examenele în condiții de siguranță.

În încercarea de a afla care au fost dificultățile majore, cum au fost ele rezolvate și cât de afectați au fost cei mici am discutat cu oameni, directori și profesori, trei școli ce fac parte din programul Edu Networks. Sunt instituții diferite, din medii diferite, de la o școală gimnazială ce a avut numai 12 elevi înscriși în clasa a VIII-a și până la una mult mai mare, de la oraș, cu zeci de absolvenți la gimnaziu și liceu.

Cea mai mare provocare a directorilor si profesorilor din școli a fost aceea de a pune la punct măsurile necesare pentru ca elevii să revină în sălile de clasă în condiții de siguranță. Și aici vorbim de mai multe paliere, de la un nou design pentru clase, care să permită distanțarea fizică, la fluxuri de intrare-ieșire din și în școală sau la reguli de igienă pentru toată lumea. Iar măsurile acestea au fost luate cu mult timp înainte de examene pentru că elevii au avut în jur de două săptămâni de pregătire.

”Sesiunea aceasta a fost cea mai atent pregătită de până acum. Măsurile de siguranță sanitară au fost realizate înainte de revenirea elevilor în școală. De asemenea, am simulat și apoi am stabilit designul claselor respectând distanțarea fizică. Au fost investiții privind suplimentarea numărului de camere audio deoarece, în această sesiune, au fost mai multe clase pregătite pentru grupele de elevi care au venit la pregătire, în vederea susținerii examenului. Odată cu revenirea elevilor, noi profesorii, dar și echipa medicală, am exersat împreună cu ei ritualul igienei mâinilor, purtatul măștilor.”

Astfel de acțiuni au avut loc în toate școlile. A fost un efort considerabil din punct de vedere logistic și nu numai. Totul pentru ca elevii să nu aibă de suferit și să resimtă cât mai puțin schimbările impuse de pandemie. Iar din relatările celor cu care am discutat acest lucru a și reușit. Reticenți la început, așa cum era de așteptat, cei mici s-au adaptat rapid.

”La inceput elevii au fost puțin emoționați. Ne-am revăzut după o perioadă lungă și i-am simțit ușor emoționați când au fost nevoiți să respecte rigorile impuse. Am fost atenți și zilnic i-am întrebat cum se simt, dacă sunt ok, iar raspunsurile erau pozitive. S-au bucurat că au putut să se revadă și cred că întâlnirea cu profesorii lor le-a crescut încrederea in ei. Noi toți, profesori, părinți, personal administrativ, am fost foarte atenți la nevoile lor pentru a le oferi siguranța și confortul sanitar și psihologic pentru a putea susține examenul în siguranță. Copiii au reușit să se adapteze foarte bine acestei noi situații și am observat că acest comportament a fost ca o prelungire a celui de dinainte de pandemie. Acolo unde am avut seriozitate și determinare, acestea s-au manifestat și acum, iar acolo unde au lipsit, din pacate s-au manifestat și de această dată la anumiti elevi.”

Irina Constantinescu, director-Eco Școala Gimnazială ”Matei Gr. Vladeanu”, Cândești-Vale, Dâmbovița

Rezultatele acestor examene s-au încadrat în nota obișnuită, semn că mobilizarea a avut efectele așteptate. După cum ne-a spus un director, au fost ani cu rezultate mai bune, dar și ani cu rezultate mai slabe.

”A fost un an atipic, cu frici și nevoia de reorganizare pe multe paliere. Acum , la sfârșit de perioadă, pot spune că adaptabilitatea, siguranța, filtrarea informației, organizarea, compasiunea și empatia depășesc alte competențe și abilități pe care le-am considerat poate mai importante până acum. Sunt printre cele care țin nu de cunoștințele acumulate, ci mai mult de valori, atitudine și abilități. A fost o perioadă care a creat oportunități noi atât de învățare, cât și de organizare și care sperăm să conducă la o recadrare a sistemului de educație în sens pozitiv. Acum s-au văzut lipsurile din sistem, dar și motivația de a merge mai departe și de a schimba în bine.

Irina Constantinescu, director-Eco Școala Gimnazială ”Matei Gr. Vladeanu”, Cândești-Vale, Dâmbovița

Organizarea acestor examene în pandemie ne-a arătat tuturor că se poate. Ne-a arătat că sistemul educațional din România are resurse pe care mulți nici măcar nu le bănuiesc, iar obiectivul Edu Networks, de a-l duce în top 10 european până în anul 2035, nu este deloc unul utopic. E nevoie însă de multă muncă din partea tuturor.

Iar directorii de școli din întreaga țară sunt pregătiți să se ridice la nivelul provocării.

Toate articolele

Noutăți

Înscrie-te la newsletter

Fii la curent cu informații din educație și următoarele evenimente EDU Networks.